torsdag 27 januari 2011

Instuderingsfrågor kring teorier om barns utveckling

Teorier om utvecklingspsykologi

1. Daniel Stern:
Det vi upplever i barndomen kan sätta bestående avtryck i vårt medvetande.
Små barn anser sig som ett jag väldigt tidigt. (Begynnande själv)
Barn är socialt aktiva individer redan från början. De utvecklar en personlighet långt innan de kan prata. Föräldrarnas reaktion på barnets handlingar är viktiga redan från början för barnets personlighetsutveckling. För att identifiera sina känslor måste barnen få dem bekräftade av andra människor.
2. Jean Piaget:
Barns tankeförmåga utvecklas steg för steg i olika stadier.
I de olika nivåerna lär de sig att anpassa sitt tänkande och handlande till nya kunskaper och erfarenheter. Ett barn har en gräns för vad de kan lära sig under en viss ”level” och när de ”går upp i level”/blir mer mogna, kan de lära sig mer.
3. Lev Vygotskij:
Barn lär sig först använda språk i sociala sammanhang för att därefter utveckla ett individuellt språk.
Genom att språk utvecklas i sociala relationer, är det viktigt för barn att få umgås med andra. För att ett barn ska kunna ha ett visst beteende måste de se någon annan med det beteendet för att utveckla det på egen hand sen. Där finns två nivåer: stabila och kritiska; i det stabila sker utveckling stabilt; i det kritiska sker starka förändringar som kan visas genom konflikter med omgivningen. De kritiska perioderna är också stadier på vägen mot en större självständighet.

Lekteorier

1. Sigmund Freud:
Barn bearbetar svåra händelser genom att leka.
I leken kan de skapa sin egenfantasivärld som fredställer deras önskningar. De kan även utöva sina kunskaper och ”öva inför det verkliga livet”
2. Erik Homburger Erikson:
Leken är det viktigaste sättet att bearbeta känslor av underlägsenhet och rädsla.
Något som verkar farligt kan bli ofarligt genom leken.
I leken kan barn även öva på att uttrycka känslor. De kan välja att reagera med skräck eller triumf inför ondskan. I leken har barn möjligheten att ta kontrollen över det farliga och vara modiga och starka. Genom lek kan barn läka sårade känslor. En människa är bara en människa om man har sin lekförmåga bevarad.
3. Jean Piaget:
Barn prövar sina upplevelser och erfarenheter genom att leka.
I leken lär de sig att anpassa nya upplevelser efter tidigare erfarenheter. Leken är också betydlig för inlärning. Sten sjunker, gren flyter etc.
4. Lev Vygotskij:
Leken är en social process.
Leken kommer in i barns liv då de blir medvetna om vuxnas handlingar. Leken återspeglar handlingar som de har sett vuxna göra förr. Om ett barn har sett en riddarfilm med vuxna skådespelare leker de riddare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar